Impelementasi Model Pembelajaran Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa pada Materi Kinematika Partikel

Authors

  • Nur Ramdaniyah Institut Teknologi dan Kesehatan Aspirasi (ITKA)
  • Vivi Andrianingsih Program Studi Teknologi Informasi, Institut Teknologi dan Kesehatan Aspirasi, Indonesia

Keywords:

Problem Solving Learning, Learning Outcomes, ,Particle Kinematics, ,Physics, University Students

Abstract

The use of learning media today not only relies on objects found in everyday life but also utilizes technology and information, one of which is the Problem Solving Learning model (Polya). This model is a learning strategy that emphasizes critical and systematic thinking skills to solve problems, particularly in the fields of science and physics. The main advantage of Problem Solving Learning is its ability to develop higher-order thinking skills in students. This study aims to specifically examine how the implementation of the problem-solving learning model can improve student learning outcomes in particle kinematics material.The research method used is a literature review, involving the process of collecting, reading, and evaluating various research literatures related to the application of the Problem Solving Learning model. The data analyzed consists of previous research findings conducted by other researchers. The results of the literature review show that the problem-solving learning model consistently has a positive impact on improving students’ learning outcomes in particle kinematics. The implementation of this model helps students gain a deeper understanding of concepts, enhances critical thinking skills, and develops systematic problem-solving strategies. Moreover, it encourages active student engagement in the learning process.Therefore, it can be concluded that the problem-solving learning model is highly relevant and effective for use in physics learning, especially in particle kinematics. This model provides positive cognitive and affective impacts on students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Ananda,R., Ginting, F. W., Sari, A. M., Safriana, S., & Setiawan, T. (2025). Analisis Miskonsepsi Siswa melalui Five-Tier Diagnostic Test pada Materi Kinematika Gerak Berbasis Quizziz. Lamda: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA dan Aplikasinya, 5(2), 341-349.

Angraeni,L.,& Puspitasari, H. (2019). Pengaruh media simulasi komputer terhadap hasil belajar mahasiswa pada materi kinematika gerak. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 10(1), 1-10.

Amaliah,M.(2024). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) Terhadap Keterampilan Berfikir Kreatif Peserta Didik Pada Materi Gerak Lurus (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah jakarta).

Arum,W.F. (2016). Upaya peningkatan prestasi belajar melalui model pembelajaran berbasis masalah pada materi kinematika gerak lurus. Teknika STTKD:Jurnal Teknik, Elektronik, Engine, 3(2), 25-43.

Efendi, M. A., Siswono, T. Y. E., & Mariana, N. (2022). Pengembangan e-book berbasis pemecahan masalah untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa kelas v sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 339-351.

Millah,S.Pengaruh pembelajaran Quantum teaching terhadap hasil belajar siswa pada konsep kinematika.

Pratiwi, J. U. L. I. A. N. A., Wiyono, K., & Muslim, M.(2018). Analisis pemahaman konsep fisika materi kinematika dengan teknik cri di sman 1talang kelapa. Sriwijaya University.

Riki,S. (2019). Penerapan pembelajaran melalui metode practice think-share resitasi pada mata kuliah analisa vektor pada mahasiswa. Cakrawala Pendidikan, 23(2), 95-113.

Simanjuntak, M. P. (2012). Penerapan model pembelajaran berbasis pemecahan masalah untuk meningkatkan pengetahuan, keterampilan dan perilaku metakognisi mahasiswa. Jurnal online pendidikan fisika, 1(01).

Simanjuntak, M. P., & Unimed, P. P. F. F. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Fisika Berbasis Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Pengetahuan dan Keterampilan Metakognisi Mahasiswa. Jurnal INPAFI, 1(1), 53-60.

Simanjuntak,M.P.(2013).Peningkatan Metakognisi Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Problem Solving Berbasis Video Pada Matakuliah Fisika Umum I TA. 2013/2014. Jurnal INPAFI, 1(03), 287-295.

Simanjuntak, M. P. (2012). Peningkatan pemahaman konsep fisika mahasiswa melalui pendekatan pembelajaran pemecahan masalah berbasis video. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(02), 55-60.

Simanjuntak, P. M. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Problem Solving Berbasis Video Terhadap Metakognisi dan Pemahaman Konsep Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 1-8.

Yuliani,y.(2019). Pengaruh modelpembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan berpikir tingkat tinggi mahasiswa pada konsep gerak lurus (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Zulfa, I. (2022). Hubungan Antara Kemampuan Literasi Sains Dan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Kinematika Gerak Lurus (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Downloads

Published

2025-07-31

How to Cite

Ramdaniyah, N. and Vivi Andrianingsih (2025) “Impelementasi Model Pembelajaran Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa pada Materi Kinematika Partikel”, SAINTEKES: Jurnal Sains, Teknologi Dan Kesehatan, 4(3), pp. 187–192. Available at: https://ejournal.itka.ac.id/index.php/saintekes/article/view/382 (Accessed: 26 October 2025).